Winkelwagen
Er zijn geen craftbieren in je winkelwagen gevonden...

Op bezoek bij brouwerij Vagabond

Op bezoek bij brouwerij Vagabond

Het is nog geen jaar geleden dat drie vrienden zich in het hart van Gemert neer streken met hun brouwerij om vanuit hier met trots, bier en plezier de wereld een stukje beter te maken. Maar dan wel op hun eigen manier.

Gijs Verhagen en Rik Feijen kennen elkaar al sinds hun jeugd. Toen speciaalbier nog niet echt een ding was en er nog gewoon Bavaria gedronken werd. Samen begonnen ze het speciaalbier café Gij&ik. En dit is waar het avontuur begint.

“Al vijf jaar hadden we de droom om een brouwerij te starten,” verteld Rik. Lekker rommelen in de keuken met potten, pannen en eigen recepten. Maar het plaatje werd pas compleet met Ad Penninx. Ad merkte toen hij op het ROC werkte op dat het voor zowel studenten als docenten een sneltrein vaart voor prestatie was. “Terwijl ik het juist belangrijk vind dat je momenten hebt waar je stil staat en jezelf af vraagt, waar zijn we mee bezig? Klopt het nog?”

Met de brouwkunsten van Gijs, Ad zijn visie, en de daadkracht van Rik ontstond er een concept dat de wereld nog eens zou kunnen veroveren. Vagabond.

 

“Het belangrijkste is dat de mensen die
bij Vagabond werken het naar hun zin hebben.”

 

Vagebond is dan ook een geuzennaam. Vagebonden zijn mensen die de wereld net even wat anders zien, liever hun eigen weg kiezen, waardoor ze soms een beetje buiten de maatschappij vallen. “Ons doel is om deze mensen op de een of andere manier bij Vagabond aan de slag te laten gaan. Zodat ze kunnen ontplooien en bij ons hun plek vinden, of verder stromen. We hebben geen winstoogmerk. Het belangrijkste is dat de mensen die bij Vagabond werken het naar hun zin hebben,” zegt Rik.

Dit is een plek waar tijd is voor elkaar. “Ik geloof er echt in dat als oprecht aandacht geeft en interesse hebt in mensen, dat de wereld uiteindelijk beter wordt. Als je iets voor een ander kan doen maakt dat het ook veel waardevoller op de lange termijn. En je merkt aan onze medewerkers dat ze zichzelf Vagebonden noemen. Het schept een verbondenheid,” verteld Gijs met enthousiasme.

 

“Dit zijn termen die wij belangrijk vinden.
Dat je trots bent, dat je durft.”

 

Gaandeweg is het vagebondschap ook echt een identiteit geworden. Soms, moet je gewoon lekker eigenwijs zijn en het op je eigen manier doen. Want waarom zou je rechts gaan als je ook links kan? Ook al is dat misschien niet de meest voor de hand liggende keuze. Zoals ze dat hier zo mooi zeggen, “Wij doen het gewoon, want wij zijn Vagebonden.” En dat is dan ook terug te zien in het bier. “Dapper Blond, Trotse Tripel. Dit zijn termen die wij belangrijk vinden,” verteld Ad. “Dat je trots bent, dat je durft.”

 

Brouwerij Vagabond

 

En zo heeft Vagabond in een korte tijd al veel mooie dingen bereikt. In oktober 2019 wonnen ze al de Gouden Gift van ORO. De Trotse Tripel is sinds januari dan ook van de tap te krijgen en een lokale kaaswinkel heeft een kaas fondue recept ontwikkeld met de Witte Woestaard. En dan zijn er nog de succesmomentjes waar het natuurlijk allemaal om gaat, zoals Sven. Samen met Stijn heeft hij de biertuin van Vagabond helemaal opgeknapt. Dankzij Vagabond is hij ook zelf helemaal opgebloeid en heeft nu een vaste baan.

Maar het avontuur is nog maar net begonnen. “We willen nog één groei stap zetten,” zegt Gijs, “daarna hoeven we niet veel groter te worden. Uiteindelijk willen we 1.000-1.500L per keer gaan brouwen, dus we zijn nu op zoek naar een grotere locatie.” Een belangrijke wens is namelijk om een stukje educatie toe te voegen aan het concept. Ad droomt ervan een startplek te creëeren voor iedereen die binnen komt. “Waar aandacht belangrijk is en je fouten mag maken.”
“Het zou heel mooi zijn,” zegt Rik, “je begint in de brouwerij, vervolgens stroom je door logistiek, marketing, of misschien wil je juist biertjes gaan tappen.”

 

Kriek kersen

 

Voorlopig zijn de Vagebonden nog te vinden in Gemert. Deze zomer is de biertuin maandelijks open en zijn er proeverijen. “We gaan binnenkort ook weer kriek maken met onze eigen kersen,” weet Rik te verklappen. Maar er is ook een grote kans dat er een Session IPA en RIS in het assortiment komen. Daarbij is er ook nog een collab met een andere sociale brouwerij in de maak. En wat staat er nog meer op de planning? “We willen ons meer gaan focussen op samenwerken met andere bedrijven die hetzelfde karakter hebben als wij,” verteld Gijs. “We hebben een bepaalde boodschap die we over willen brengen met ons product, en dat doe je het beste samen met anderen.” 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »